شروع با Git

شروع با Git

بطور خلاصه و مفید Git نرم افزار مدیریت ورژن است. به این معنی که می توان ورژن های مختلفی از نرم افزار را بصورت یک تاریخچه داشته باشیم تا هر زمان که به آنها نیاز شد به آن رجوع کنیم. این نرم افزار توسط خالق لینوکس یعنی لینوس توروالدز نوشته شده است.در جاهای مختلف می توان از آن استفاده کرد اما پرکاربردترین آن برای پروژه های برنامه نویسی است. حتی نویسندگان کتاب یا مقاله می توانند از آن استفاده کنند.

به طور کلی Git  دارای 3 سطح است. سطح اول untrack نام دارد، یعنی فایل/فایل ها را به گیت معرفی نکرده ایم و تغییرات دنبال نمی کند. سطح دوم tracking یا stage نام دارد. در این سطح هر تغییری در فایل دنبال می شود. سطح بعدی که سطح آخر هست، respository نام دارد، در این سطح تغییرات نهایی در گیت ثبت می شوند.

شروع با گیت

مرحله اول، نصب Git

اگر در ویندوز هستیم از سایت git-scm.com گیت را دانلود و نصب می کنیم. فرآیند نصب مانند برنامه های دیگر یک فایل exe هست که باید اجرا شود.

بعد از نصب، command prompt را باز کرده و در خط فرمان کلمه git را وارد می کنیم. اگر توضیحاتی مانند زیر نشان داده شود، نشان از نصب صحیح آن است.

git

شروع با Git

برای شروع ابتدا باید از طریق خط فرمان وارد پوشه اصلی پروژه یا فایل ها شوید، سپس دستور زیر را وارد کنید:

#git init

با وارد  کردن این دستور پوشه ای به نام  .git برای ما ساخته می شود که بصورت پیش فرض hidden است.

نکته: در لینوکس فایل هایی که با دات شروع می شوند هیدن هستند.

دستور status

با استفاده از این دستور وضعیت کلی Git، اعم از فایل هایی که تغییر یافته اند، فایل های که هنوز به گیت اضافه نشده اند، را مشاهده کنیم.

حالا اگر در این مرحله دستور git status را وارد کنیم، پیامی با مضمون اینکه شما هنوز فایلی commit نکرده اید مواجه می شوید.

git-status

 

برای تست ابتدا یک فایل متنی با نام index.txt می سازیم بعد از ساختن فایل اگر دستور git status را وارد کنیم، پیامی به ما نشان می دهد که فایلی که تازه ساخته اید در سطح untrack قرار دارد.

git-status-command

 

ورود فایل به سطح stage

برای اینکه بهgit  بگوییم فایل ما را track کن باید دستور زیر را وارد کنیم:

#git add index.txt

اگر بخواهیم می توانیم با دستور زیر همه فایل ها را به گیت اضافه کنیم:

#git add -A

حالا اگر دوباره git status بزنیم پیام زیر به ما نشان داده می شود که حکایت از یک فایل جدید اضافه شده به گیت را دارد.

git-status

حالا اگر فایل index.txt را تغییر دهیم و دوباره git status بگیریم به ما می گوید که این فایل در مرحله stage قرار دارد و تغییراتی هم روی آن داده شده است، اگر میخواهید این تغییرات وارد مرحله stage شود دوباره با دستور git add index.txt  آن را اضافه کنید.

دوباره با دستور git add index.txt را وارد می کنیم و اگر دوباره git status بگیریم می گوید که می توانی این تغییرات را نهایی و آن را وارد مرحله repository کنی.

اگر بعد از add کردن و قبل از ثبت نهایی(commit) دوباره فایل را تغییر بدهیم چه می شود؟

در این حالت اگر git status بگیریم در پیامی به ما می گوید تغییراتی داشته اید و باید آن را add کنید.