راه اندازی VoIP

راه اندازی VoIP

  • تاریخ ارسال: 1402/02/02
  • تعداد نمایش: 4862
  • گروه:

برای راه اندازی VoIP یا همان سانترال VoIP به یک سری تجهیزات از اعم از
1-سرور 

2-تلفن تحت شبکه-IP Phone 
3-گیتوی ویپ FXO  (voip gatewayدر صورت داشتن خط شهری نیاز است.

4-روتر میکروتیک

 

سیستم تلفنی VoIP را با نرم افزارهای مختلفی مانند سیسکو ، پاناسونیک یا نرم افزارهای متن باز مانند استریسک،الستیکس و ایزابل با توجه به مقیاس و نیاز پروژه می توان پیاده سازی کرد.

زیر ساخت های مورد نیاز راه اندازی VoIP:

علاوه بر داشتن سخت افزار های VoIP که در بالا اشاره شد وجود شبکه LAN در مجموعه مورد نظر ضروری است.

نکته 1: در حالت عادی نیازی به داشتن اینترنت برای راه اندازی VoIP نیست اما در صورتی که نیروی دورکار داشته باشید نیاز به اینترنت پایدار و پر سرعت خواهید داشت اما در حالت عادی نیازی به داشتن اینترنت برای VoIP نیست.

نکته 2:به ازای هر کاربر یک نود شبکه کافی است زیرا تلفن های VoIP بدلیل داشتن دو پورت شبکه ، نیاز دستگاه هایی مانند کامپیوتر یا لپتاپ به شبکه را مرتفع می کنند.

سرور VoIP

 برای راه اندازی VoIP نیاز به سرور یا یک کامیپوتر دارید .در صورت استفاده از سرور میتوانید چندین سیستم عامل داشته باشید.مجازی سازی بهترین راه برای شرکت هایی است که نیاز به چندین سیستم عامل دارند.بعضا شرکت ها برای  نرم افزار تخصصی خود از یک سیستم عامل مجزا استفاده می کنند.در صورت عدم مجازی سازی نیاز به چندین کامیپوتر خواهندداشت! علاوه بر هزینه برای هر کامیپوتر و فضای اشغال شده آنها کیس های معمولی برای مصارف خانگی هستند و نمی توانند مانند سرورهایی که برای همیشه روشن بودن ساخته شده اند رقابت کنند.

Server-HP-ProLiant-DL380-G9-E5-2620v3-3

dl560-g10-3

هر سرور دارای 2 پردازنده است. در صورتی که یکی از پردازنده ها از کار بیوفتد سرور با یک CPU ادامه کار خواهد داد.پردازنده ی سرورها به نحوی طراحی شده اند که کارایی و بهره وری بیشتری دارند و گرمایی کمتری نسبت به پردازنده های desktop ایجاد می کنند.همچین میزان پشتیبانی حافظه RAM تا 3 ترابایت اما در پردازنده های desktop تا 64 گیگابایت است.پردازنده سرورها برای شرایط سخت و مداوم پردازشی طراحی شده اند و طول عمر بیشتری دارند.

 

از دیگر ویژگی های بی نظیر سرورهای HP ویژگی RAID است. در زمانی که به هر دلیل یک هارد از کار بیافتد اطلاعات شما از دست نخواهد رفت و هارد پشتیبان به کمک شما خواهد آمد. از دیگر مزایای سرور استفاده از چند ماژول Power خواهد بود که در صورتی که یکی از ماژول ها از کار بیافتد ماژول پشتیبان وارد مدار خواهد شد و مانع از خاموش شدن سرور می شود.

به هر روی در صورت استفاده از کامپیوتر برای راه اندازی VoIP باید آن را تماما برای نرم افزار VoIP قرار دهید و استفاده ی دیگری نمی توان از آن داشت.

 

سوئیچ شبکه

سوئیچ ،تجهیزی که در صورت زیاد بود کارمندان ضروری است.استفاده از سوئیچ های قابل برنامه ریزی بسیار کاربردی خواهد بود.علی الخصوص اگر از تلفن های سیسکو برای راه اندازی سیستم تلفنی VoIP خود استفاده می کنید زیرا تلفن های سیسکو با تجهیزات سیسکو سازگاری بهتری دارند و برای تنظیم آنها مشکلات کمتری خواهید داشت.با استفاده از این سوئیچ ها امکان کنترل ترافیک و اولویت بندی ارسال داده (QoS) را خواهید داشت.همچنین با استفاده از قابلیت PoE می توان تجهیزاتی که قابلیت PoE را دارند بدون آداپتور و با همان کابل شبکه روشن کرد.

همچنین می توانید در سوئیچ های سیسکو DHCP سرور راه اندازی و هزینه اضافی را برای داشتن DHCP سرور حذف کنید.معمولا تلفن های تحت سیسکو از سوییچ های سیسکو سریع تر IP می گیرند.همچین می توانید برای کنترل ترافیک داده از ویژگی ACL در این سوئیچ ها بهره بگیرید.

cisco switch

 

PoE:مخفف Power Over Ethernet است . دستگاه هایی که این قابلیت را داشته باشند بدون نیاز به آداپتور، با استفاده از همان کابلی که به شبکه وصل می شوند روشن خواهند شد.

تلفن تحت شبکه

تلفن های تحت شبکه مانند تلفن های آنالوگی که در خانه ها هستند بصورت مستقیم به خط تلفن متصل نمی شوند.تلفن تحت شبکه دارای 2 پورت شبکه(اترنت) است که یک پورت برای تلفن و یک پورت هم برای دستگاه دیگر برای اتصال به شبکه مورد استفاده قرار می گیرد.با دارا بودن 2 پورت اترنت برای هر تلفن تحت شبکه هر کاربر می تواند دستگاه های دیگر خود مانند لپتاپ را به شبکه از طریق تلفن تحت شبکه متصل نماید.

برای انتخاب هر تلفن باید به ویژگی های تعداد اکانت SIP ، اندازه صفحه نمایش،قابلیت PoE، کیفیت صدا، قابلیت کنفرانس ، تعداد کلید BLF و پشتیبانی از VPN را در نظر داشت.

تلفن های تحت شبکه انواع و اقسام مختلفی در برند و مدل دارند اما پرفروش ترین آنها در ایران برند Yealink و  Grandstream هستند.وجود مدل های مختلف از کارمندی تا مدیریتی نیاز شما را مرتفع خواهد کرد.از تک لاین کارمندی گرفته تا 16 لاین با صفحه نمایش رنگی بزرگ و دکمه های مانیتورینگ.

yealink-ipphone

گیتوی ویپ FXO

در صورت داشتن خط شهری ، برای راه اندازی VoIP نیاز به گیتوی FXO دارید. خط های آنالوگ به گیتوی FXO متصل می شوند و گیتوی از طریق شبکه با نرم افزار VoIP ارتباط برقرار می کند.خط های آنالوگ در ویپ گاهی اوقات چالش های مانند نویز  ، اکو و مشغول ماندن خط را به وجود می آورند علی الخصوص اگر خطوط آنالوگ PCM باشند و گیتوی FXO با کیفیت استفاده نشده باشد.

علاوه بر گیتوی FXO می توان از روتر سیسکو به عنوان گیتوی FXO استفاده کرد. برای این منظور باید از  ماژول های FXO و PVDM روی روتر استفاده نمود.

گیتوی FXO دارای برندهای مختلفی مانند Newrock ، Grandstream ، Yeastar ، Sangoma هستند.

 

 

grandstream-gxw4108

4-روتر میکروتیک

میکروتیک دستگاهی ارزان قیمت با امکاناتی فوق العاده.امکاناتی از قبیل کنترل ترافیک ، DHCP سرور ، فایروال ، VPN ، مسیریابی،NAT . در صورتی که شعبه هایی در کشور و خارج از کشور باشید وجود میکروتیک و آی پی استاتیک برای راه اندازی سیستم VoIP از ضروریات است.علاوه براین پشتیبانی سیستم تلفنی را بسیار راحت می کند.

قیمت راه اندازی VoIP

برای برآورد قیمت راه اندازی VoIP مواردی مانند تعداد داخلی ، تعداد خطوط شهری ، تعداد سیپ ترانک ، ارتباط با سیستم های تلفنی دیگر تاثیر گذار هستند.در کل شروع قیمت برای راه اندازی VoIP از 4 میلیون شروع می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02691002326 در تماس باشید.