DTMF چیست؟

DTMF چیست؟

  • تاریخ ارسال: 1401/01/22
  • تعداد نمایش: 3329
  • گروه:

DTMF  خلاصه شده Dual Tone Multi-Frequency است که در اصل به صدایی(Tone) گفته می شود که بعد از فشار دادن کلید های تلفن شنیده می شود . این صداها در کانالهای صوتی ارسال می شوند.هر کلیک دکمه تلفن ، 2 tone در فرکانس های مختلف ارسال می کند که هر عدد فرکانس مختص به خود را دارد که از قبل تعیین شده است.برای مثال عدد 1 دارای toneهایی در فرکانس های 697 و 1209 است.

 

 

dtmf-frequency

شکل 1-فرکانس های هر عدد

DTMF در دهه 1940 در آمریکا  بروی تلفن هایی با دکمه های چرخشی مورد استفاده قرار گرفت.DTMF به وقفه حساس نیست و قابل اعتماد است.

قبل از DTMF

قبل از DTMF از شماره گیری پالس(Pulse singnaling) برای سیگنال اعداد استفاده می شد.در این روش ارتباط تلفن با سوئیچ مرکزی به سرعت قطع و وصل می شد.روش کار به این صورت بود که از یک شماره گیر چرخشی استفاده می کردند که در حین چرخش ارتباط قطع می شد.این روش خیلی شبیه به تلگراف بود که با ایجاد و قطع یک ارتباط الکتریکی کار می کرد.روش Pulse signaling دارای اشکالات زیادی بود که منجر به توسعه DTMF شد.

شرکت Bell Labs اولین شرکتی بود که تلفن هایی با صداهای DTMF تولید کرد.

DTMF_keypad_layout

شکل 2 - طرح صفحه کلید DTMF

DTMF  در VoIP

تلفن های تحت شبکه در VoIP  مانند تلفن های هوشمند از DTMF برای شماره گیری استفاده نمی کنند.آنها کل شماره را یکجا به سرور VoIP ارسال می کنند. اما زمانی که با سیستم های قدیمی ارتباط برقرار می کنند می توانند DTMF را تولید کنند.

در VoIP راه های مختلفی برای ارسال tone وجود دارد. انواع DTMF عبارتند از:

  1. Inband
  2. Rfc2833(تنظیم پیشنهادی در بیشتر موارد)
  3. Info
  4. Auto(بصورت پیش فرض از rfc2833 استفاده می کند اما زمانی که سمت مقابل از rfc2833 پشتیبانی نکند بصورت خودکار به inband سوئیچ می کند)

مشکلات DTMF و VoIP

در VoIP گاهی اوقات گیتوی ویپ یا کارت های Dahdi در دریافت DTMF دچار مشکل شوند. به این صورت که گاهی اصلا DTMF را تشخص نمی دهند و گاهی اشتباهی دریافت می کنند.که با توجه به مدل و برند گیتوی VoIP باید تنظیمات  DTMF را تغییر داد و یا در ترانک DTMF های مختلفی که در بالا ذکر شد را بررسی کنید.