هزینه راه اندازی VoIP
- تاریخ ارسال: 1401/12/04
- تعداد نمایش: 3060
- گروه:
برای راه اندازی VoIP معمولا شرکت ها دو مرحله طی می کنند. مرحله اول گذر از تردیدِ داشتن سیستم تلفنی voip است .در این مرحله شرکت ها به دو دسته تقسیم می شوند شرکت هایی که مرکز تلفن پاناسونیک دارند و شرکت هایی که سیستم تلفنی تابحال نداشته اند.شرکت های دسته اول طبیعی است که تصمیم سختی را بگیرند زیرا در صورت نوسازی سیستم تلفنی خود باید تمام تجهیزات قبلی را خارج کنند و تجهیزات نو با فن آوری جدیدتر جایگزین کنند البته سختی این تصمیم قدری طبیعی است زیرا در ابتدای کار هزینه هایی برای شرکت در بر دارد . مدیران به فکر هزینه ها هستند که آیا هزینه ها یا برگشت دارد یا نه؟ آیا باعث فروش بیشتر و ارائه بهتر خدمات به مشتری خواهد شد؟ اگر مدیران بدرستی توجیه شوند جواب این سوالات بله هست.از آنجایی که با سیستم تلفنی VoIP امکان پایش(مکالمات ضبط شده، شنود، مانیتورینگ)عملکرد کارکنان فروش وجود دارد باعث افزایش فروش و در نتیجه درآمد بیشتر شرکت را در پی خواهد داشت.
و اگر شرکت دارای شعباتی در کشور یا خارج از کشور داشته باشد و بخواهند این شعبات بصورت تلفنی باهم در ارتباط باشند راه اندازی سیستم تلفنی ویپ باعث برگشت هزینه های راه اندازی VoIP خواهد شد.زیرا می توانند با وجود VoIP بصورت تلفنی و از طریق اینترنت صحبت کنند و هزینه های مخابراتی را حذف کنند.
البته راه حل دیگری هم برای کاهش هزینه ها وجود دارد که می توان از سیستم تلفنی پاناسونیک در کنار VoIP استفاده کرد.
یکی از این روش ها استفاده از گیتوی های FXO و FXS است. در این روش تعداد تماس همزمان بین پاناسونیک و VoIP بسته به پورت های گیتوی FXO و FXS دارد.روش دیگر به این صورت است که میتوان از یک کارت pri در سمت پاناسونیک و یک روتر سیسکو با ماژول ایوان یا یک گیتوی ایوان در سمت ایزابل استفاده کرد.در این حالت تماس همزمان بین VoIP و پاناسونیک 30 مکالمه است.
در مرحله بعد انتخاب شرکتی برای برآورد قیمت راه اندازی voip وانجام کار توسط شرکت مربوطه است.
قیمت راه اندازی VoIP
برای برآورد قیمت راه اندازی voip معمولا چندین فاکتور تاثیر گذار هستند. مقیاس پروژه ، اولین گزینه تاثیرگذار است. مقیاس پروژه VoIP شامل تعداد داخلی ، تعداد خطوط شهری ، تعداد SIP Trunk و ارتباط با دیگر سیستم های تلفنی مانند پاناسونیک است.
امکانات و نیازهای VoIP
دومین گزینه امکانات درخواستی از voip است.که آیا امکانات مورد درخواست بصورت پیش فرض در سیستم تلفنی ویپ وجود دارد یا خیر.اگر این امکانات وجود داشته باشد باعث افزایش هزینه نخواهد شد اما اگر امکان ویژه ای مدنظر باشد و نیاز به برنامه نویسی داشته باشد بر قیمت نهایی پروژه تاثیر گذار است.
تجهیزات
عامل بعدی ، برند و مدل تجهیزات است.تجهیزاتی مانند تلفن های تحت شبکه ، گیتوی های FXO دارای برندها و مدل های مختلفی هستند که هر کدام قیمت و پیکربندی مختص خود را دارند.
بُعد جغرافیایی پروژه VoIP
بعد جغرافیایی درصورتی که کارفرما بصورت حضوری نیاز داشته باشد و پروژه در شهرهای دیگری غیر از تهران و کرج باشد میتواند در قیمت نهایی پروژه تاثیر گذار باشد.بصورت کلی برای راه اندازی سیستم تلفن VoIP بعد از گذشتن از مراحل فاکتور و نوع پرداخت نیروی زبده جهت راه اندازی به سمت شرکت اعزام می شود.
پشتیبانی VoIP
از عوامل دیگر می توان به نوع پشتیبانی اشاره کرد.بعضی از شرکت ها با توجه به نوع فعالیتی که دارند نیاز به پشتیبانی 24 دارند.داشتن پشتیبان On Call از ضروریات این شرکت ها است.بصورت معمول 3 ماه پشتیبانی رایگان ریموت بعد از راه اندازی VoIP در نظر گرفته می شود.
جمع بندی
معمولا برای پروژه هایی با مقیاس 6 داخلی و 4 خط شهری و پشتیبانی 3 ماهه 5 میلیون هزینه راه اندازی در نظر گرفته می شود.جدول زیر هم طبق تعرفه سال 1401 سازمان نظام صنفی رایانه ای در قرار داده شده است:
ردیف |
عنوان خدمت |
واحد |
مبلغ (ریال) |
|||
گروه 1: نصب و پیکربندی و انجام تنظیمات اولیه مربوط به PBX-IPهای سخت افزاری |
||||||
1 |
انجام تنظیمات مربوط به گروه 1 ،شامل موارد زیر: |
دستگاه |
57,720,000 |
|||
1-1 |
نصب و استقرار PBX-IP سخت افزاری در شبکه و تنظیمات پایه )نظیر رنج داخلی ها، تاریخ و ساعت و امکانات اولیه( |
|||||
2-1 |
راه اندازی حداکثر 6 داخلی درون شبکه بر روی مرکز تلفن و گوشیهای BASE SIP و تنظیمات کامل آن |
|||||
3-1 |
راه اندازی حداکثر 4 خط شهری |
|||||
4-1 |
تنظیمات امنیتی فایروال |
|||||
5-1 |
انجام کلیه تنظیمات مربوط به تماس ورودی و خروجی گروه 3 در حد عرف تعداد خطوط |
|||||
|
ردیف |
عنوان خدمت |
واحد |
مبلغ (ریال) |
|||
گروه2: نصب و پیکربندی و انجام تنظیمات اولیه مربوط به PBX-IPهای نرم افزاری |
||||||
2 |
انجام تنظیمات مربوط به گروه 1 ،شامل موارد زیر: |
دستگاه |
86,580,000 |
|||
1-2 |
نصب و پیکربندی مراکز تلفن نرم افزاری VoIP متن باز مانند Elastix ، Issabel و CUCM سیسکو بر روی کارساز جدید یا موجود |
|||||
2-2 |
به همراه نصب فیزیکی کارساز و گیتوی یا کارت و تنظیمات پایه )نظیر رنج داخلیها، تاریخ، ساعت و امکانات اولیه( |
|||||
3-2 |
راه اندازی حداکثر 6 داخلی درون شبکه بر روی مرکز تلفن و گوشیهای BASE SIP و تنظیمات کامل آن |
|||||
4-2 |
تنظیمات امنیتی فایروال |
|||||
5-2 |
راه اندازی حداکثر 4 خط شهری |
|||||
6-2 |
انجام کلیه تنظیمات مربوط به تماس ورودی و خروجی گروه 3 در حد عرف تعداد خطوط |
|||||
7-2 |
راه اندازی و نصب فیزیکی کارساز برای نصب سامانه عامل IP PBX |
|||||
8-2 |
راه اندازی و نصب فیزیکی فایروال |
|||||
9-2 |
مجازی سازی کارسازها مبتنی بر VMware ESXi |
|||||
|
برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره 02691002326 در تماس باشید.