سیستم امتیازدهی در الستیکس و ایزابل

سیستم امتیازدهی در الستیکس و ایزابل

صف انتظار در سیستم VoIP میتواند قابلیت های خوبی برای شما داشته باشد از جمله نگهداری مشتریان در صف تا زمان آزاد شدن منشی ها یا مثلا نظرسنجی از کیفیت پاسخگویی در انتهای مکالمه.

برای راه اندازی سیستم امتیاز دهی الستیکس و ایزابل نیاز به دانش dialplan در استریسک است.

برای اینکار باید با اپلیکیشن  Queue کار کنیم

 

شکل کلی این APP به این صورت است:

Queue(queuename,[options,[URL,filename&[filename2[&...]],[timeout,[AGI,[macro,[gosub,[rule,[position]]]]]]]]])

و زمانی که شما در ایزابل یا الستیکس صفی ایجاد می کنید در DialPlan خود ، صف توسط ایزابل تقریبا چیزی بصورت زیر ساخته می شود

Queue(7000,${QOPTONS},${QURL},${QAANNOUNCE},${QMAXWAIT},${QAGI},,${QGOSUB},${QRULE},${QPOSITION})​

در اینجا یک صف با شماره 7000 ساخته شده است.

برای دیدن این دستور باید وارد مسیر /etc/asterisk بشویم و فایل   extenstions_Additional.conf را باز کنیم.در این فایل بدنبال کانتکس [ext-queues]  می گردیم داخل این کانتکس دستور queue نوشته شده است.

حالا برای اینکه بعد از انتهای پاسخ گویی از مشتری نظرسنجی کنیم باید تغییراتی در قسمت ${Options} بدهیم به این صورت که بجای قسمت ${Options} حرف c را جایگزین و ذخیره می کنیم.

این به این معنی است که بعد از قطع کردن تماس از سمت شما(جواب دهنده)، dialplan ادامه داشته باشد و از مشتری نظرسنجی انجام دهد.

حالا می توانید بعداز خط  queueدر dialplan قسمت نظرسنجی خودتون را اضافه کنید.

در آموزش قبلی نحوه دریافت عدد از کاربر با استفاده از اپلیکیشن  Read  در استریسک آموزش داده شد.اکنون میتوانید با کمک آن دریافت امتیاز از کاربر را انجام دهید.

کل مثال بصورت زیر است:

exten => 7000,n(qcall),Queue(7000,c,${QURL},${QAANNOUNCE},${QMAXWAIT},${QAGI},,${QGOSUB},${QRULE},${QPOSITION})

exten=>7000,n,read(ext,custom/paino-main-ivr,4,,2,30)

 

در صورتی که نیاز به نرم افزار امتیازدهی در ایزابل داشته باشید می توانید نرم افزار تجاری البرز VoIP را تهیه کنید.